• Contact formulier

    Thanks!

    Bedankt!

    Required fields not completed correctly.

Achtergrond auteur van Levenswijsheid Academie 

Ik ben geboren in Soerabaja. Na 2 jaar kwam ik per boot aan in Nederland. Via de Heijplaat kwamen we in Rotterdam-Noord terecht. Na de basisschool, Mulo-B en de pedagogische academie “Kweekschool met den Bijbel” verbond ik mij als gymleraar aan 5 basisscholen. Na drie jaar verhuisden we, ik was inmiddels getrouwd, naar Capelle en wisselde ik van baan. Ik werd leraar Nederlands en Godsdienst aan een categorale mavo. Vervolgens haalde ik mijn tekenakte gevolgd door de akte voor handvaardigheid.

Deze vakken zijn fantastisch om te onderwijzen maar evenals lichamelijke oefening wilde ik dat niet al te lang doen. Ik besloot om mijn wiskunde akte te halen waaraan ik een aantal jaren terug al mee bezig was geweest. Kort daarop slaagde ik voor de 3de graads akte, gevolgd door de 2de graad. Iedereen adviseerde me, gezien de resultaten, om voor mijn 1ste graad te gaan studeren. Maar dat wilde ik mijzelf, mijn vrouw en mijn 4 kleine kinderen niet aandoen. De eerstgenoemde vakken stootte ik af en ik onderwees 10 jaar lang de examenklassen in het vak  wiskunde.

Dat kinderen alles kunnen bereiken wat ze willen daar was ik toen al van overtuigd. Een paar voorbeelden uit mijn schoolloopbaan zijn voor mij: de mavo leerlingen Niels van der Steenhoven, via de havo voor muziek en dans uitgegroeid tot een zeer talentvol gitarist (speelde o.a. In Focus van Thijs van Leer. Esmee van Kampen via havo staat ze nu op de planken voor volle zalen en dan is daar Sandy Alblas uiteindelijk via havo en VWO cum laude geslaagd voor Engels.

Twee voorbeelden:

– Ik nam vanuit de brugklassen 95 % van de leerlingen mee voor het vak wiskunde tot in de examenklas, wat in die tijd een unicum was (landelijk deed 47 % van de leerlingen wiskunde in die tijd).

– Ik ging met vier leerlingen een weddenschap aan om het examenjaar af te sluiten met een 10 op het diploma. Twee leerlingen, waaronder de bekende gitarist Niels van der Steenhoven, lukten dat, de andere twee misten de tien op 0,1 en 0,3 punt na.

Na het lesgeven in de bovenbouw verhuisde ik voor mijn laatste onderwijsjaren naar de onderbouw waar, naar ik hoop, dit schooljaar (2012-2013), mijn onderwijsloopbaan wil beëindigen.

In de afgelopen 5 jaar heb ik een module “Levenswijsheid” ontwikkeld voor VWO ++. De reactie van de leerlingen op de module was overweldigend!

Wat mij verbaasde was de impact die de lessen op deze 12/13 jarigen hadden. De reacties en de intensiteit waarmee ze de lessen volgden, waren buiten alle proporties. Hoe kunnen leerlingen van deze leeftijd in zo korte tijd zo’n zelfbewustzijn ontwikkelen!

Een paar voorbeelden: de leerlingen gingen met het grootste gemak om met theorie van het Enneagram en pasten dit praktisch toe in hun leefomgeving (familie en vrienden). Het denkgoed van Eckhart Tolle werd verslonden, en toegepast in hun eigen belevingswereld door observaties en analyses in het contact met hun (internet) vrienden.. Op deze manier experimenteerden zij ermee om het waarheidsgehalte ervan te ervaren.

De module “levenswijsheid” en de opleiding: “Academische School” die ik via mijn school volgde, hebben me er toe gebracht om een  aantal onderwerpen met eenieder die dit leest te delen.

Ik ben me er terdege van bewust dat levenswijsheid niet zo maar overdraagbaar is:

Uitspraak: “Het ene glas kan niet zo maar in het andere glas overgegoten worden”(Socrates)

Uitspraak: “Iets dat je weet kun je anderen mededelen wijsheid echter niet! Vinden kan men haar, men kan haar beleven, tot steun kan ze zijn, men kan wonderen doen met haar, maar mededelen/leren kan men haar niet “( Siddharta).

Het gedeelte ”tot steun kan ze zijn” uit Siddharta’s  uitspraak heeft me doen besluiten om deze stukjes voor u te schrijven. Zo eigenwijs als ik ben, zie ik in de woorden van Siddharta: vinden, beleven, steun en wonderen, voldoende aanknopingspunten om met U de zoektocht te beginnen.

Ik hoop van ganser harte dat ik u door middel van een aantal stukjes: aandachtspunten, verhalen, resumés, … , de sfeer van mijn denken kan laten proeven en u daardoor te sterken. Tevens hoop ik dat de onderdelen openingen creëren in uw leven waardoor u een bewustzijn ontwikkelt waarbinnen er altijd keuzes mogelijk zijn. Iedereen maakt zijn eigen realiteit!

Ik ben me er terdege van bewust dat dit een persoonlijke visie op levenswijsheid is. Dit is een eerste aanzet (en deze zal ook steeds weer iets worden verdiept en uitgebreid). Ik hoop dat door deze Sleutels tot Geluk u openingen vindt om één van de sleutels te gebruiken en een nieuwe deur te openen is. En ik hoop dat u zelf sleutels vindt waarmee weer nieuwe deuren geopend kunnen worden en daardoor persoonlijk groei mogelijk wordt.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat u uw bagage doorlicht en alle ballast (blokkades en vooroordelen) met een glimlach bekijkt. De weg die we dan gaan, leidt tot een licht leven met minder pijn. Het lichaam herstelt zich sneller en voelt constant een innerlijke vreugde in verbondenheid met alles en iedereen. De energie blijft stromen.

Is dit niet het geval dan kan misschien een van onze kinderen u terzijde staan met een van hun specialisaties. Zoals daar zijn:

Suzanne: Schematherapie, Cognitieve Gedragstherapie, Haptonomie, Haptotherapie en EMDR in www.huisnaarhethart.nl

Rachel : Enneagram- en loopbaancoach in www.motusadvisering.com

Roeland : Ondersteuningsprogramma’s voor wiskunde (VO) in www.wiskundeacademie.nl

Florian : Vaardigheidstrainingen voor jongeren en angstcoach in www.youniteonline.com en http://socialevrijheid.nl

succes met uw keuze,

Jan Gerard Hiele