• Contact formulier

    Thanks!

    Bedankt!

    Required fields not completed correctly.

O & M – Concentratie

* (d,l,m,o) staat voor: docent, leerling, mentor en ouder 

Hoe kan je de concentratie bij jezelf verbeteren? Of misschien handiger. Hoe merk je bij jezelf dat je concentratie minder wordt? Afwezig, de draad kwijt, niets meer opnemen bij het leren, …

Wil je de concentratie bij jezelf verbeteren dan is het belangrijk, naast sporten(ook wandelen!), te zorgen voor een goede nachtrust, een gezond eetpatroon en  heel dicht bij JEZELF te blijven!

Hoe kan je dit doen?

Tips (misschien zijn er een paar geschikt voor jou):

  1.  Let op dat je een lage ademhaling houdt (buikademhaling).
  2.  Let op je houding: rechte rug en schouders laten hangen (relax).
  3.  Oefening: Voel je lichaam! Zie meditatie oefening “Trap” en “Stoplicht” …. voel de ademhaling, je longen, je benen, je voeten, je bloedsomloop, je hart kloppen,
  4. Oefening: Oefen een diepe buikademhaling (min. 3x per dag): Adem in door je neus (3 tellen), laag, adem uit door je mond (5 tellen), let op de adem die uit je mond stroomt, … (in het begin voelt het misschien een beetje raar aan)
  5. Oefening: Kijk naar een voorwerp alsof het de eerste keer is (zoals je als kind waarschijnlijk voor de eerste keer een bloem zag, rook, voelde, ). Bekijk alles goed dus ook de details!
  6. Luister naar muziek en probeer tijdens het nummer één muziekinstrument te volgen.
  7. Probeer een moeilijke vorm in één keer uit te knippen.
  8. Probeer een rondje 30 keer over te tekenen zonder buiten de eerste lijn te komen.
  9. Teken een andere vorm (iets lastiger) en probeer het 5x over te tekenen.
  10. Probeer en dat is zeer moeilijk, aan niets te denken (al is het maar voor 10 seconden).
  11. Kijk van buiten naar je lichaam, zie hoe het beweegt, reageert, voelt, ademt, eet, lacht, (zonder er over te oordelen)
  12. En … dat is misschien wel de belangrijkste aanwijzing WEES AANWEZIG bij wat je doet(Mindfull). Doe het met liefde, met hart en ziel, met gevoel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*