• Contact formulier

    Thanks!

    Bedankt!

    Required fields not completed correctly.

O & M – tips leerstijl

* (d,l,m,o) staat voor: docent, leerling, mentor en ouder

Wist je:

– dat leerlingen die regelmatig op internet zitten beter zijn in lezen maar dat leerlingen die teveel internetten de kans lopen op depressieve gevoelens/slechte schoolprestaties

– mensen behoeften kunnen uitstellen(dieren niet) daardoor kunnen ze meer bereiken door eerst de dingen te doen die hun doel dichterbij brengen

– dat in je jeugd de hoeveelheid dopamine varieert daardoor lijk je soms onverschillig

– dat als je leest je 10% onthoudt, 20 % als je luistert,  30% als je kijkt, 50% als je kijkt en luistert, 70% als je discussieert met anderen, 80 % als je zelf iets meegemaakt hebt , 95% als je iets aan anderen uitlegt

– je een spreekbeurt op kan bergen in het lichaam: hoofd , linkerarm , … of op je kamer: bed, bureau, kast, … .

– dat een mindmap een uitstekend spiek (speak)-briefje is?

– dat ook een powerpoint een spiekbriefje bij uitstek is?

– dat in rust de mooiste ideeën naar boven komen (leg een aantekenboekje naast je bed)

– dat onze hersenen niet houden van dingen die niet af zijn!(rotgevoel, twijfel, stress)

– dat volkorenbrood (B6) goed is voor de hersenen

– dat fruit(o.a.appels)/groenten goed zijn voor het geheugen

– dat suikers je wel even oppeppen maar zeer slecht zijn voor je gezondheid (afbraak vitamines)

– dat je over light-produkten niet te licht moet denken (het omgekeerde effect:dikker worden)! Aspartaam leidt tot leerproblemen, hoofdpijn, gewichtstoename, jeuk, duizeligheid, angst en misschien zelfs kanker

– bewegen goed is voor: je geheugen, hogere cijfers en toename van zelfvertrouwen!

– de hersenen 20% gebruiken van alle zuurstof, dat is veel! Dus? Loop/fiets naar school, slaap met open raam, doe aan sport!

– de hersenen zijn gek op: Omega 3 evenals Omega 6 ,dat zit in: in zalm,forel, tonijn, sardines, eieren van de buitenkip!

– jongeren al na het roken van enkele sigaretten verslaafd kunnen raken, gevolg: mensen die jarenlang roken scoren minder op: redeneren, geheugen, concentratievermogen en conditie

– drugs: wiet en hasj je kortetermijngeheugen(KTG) vermindert. Gevolg: slechter concentreren en problemen met logisch denken (dit geldt ook voor XTC)

– jongeren die van hun 15de jaar drinken, 4x zon grote kans hebben op alcoholverslaving dan jongeren die op hun twintigste beginnen ( op 13de , gevolg: + 38 %)

– dat door roken/drinken de hippocampus achter blijft in de groei, gevolg:minder goed onthouden

– dat ik positieve punten t.a.v. roken nog steeds niet gevonden heb (of het moet het gevoel zijn: er even bij te horen). Negatieve te over, hou je vast: je wordt armer, je huid veroudert snel, je conditie gaat achteruit, je leeft 10 jaar korter, je huid wordt gelig, je stinkt uit je mond, je ruikt naar rook, je vingers worden geel, je concentratie vermindert en tot slot als klap op de vuurpijl kunnen je kleinkinderen je in het ziekenhuisbed zien wegteren. En je niet de opa/oma bent die je had kunnen zijn. Het is jouw keus!

– dat te weinig slaap stress veroorzaakt!

– dat veel stress tot gevolg heeft dat het geheugen verzwakt (tenslotte: depressiviteit)

– lachen erg gezond is: stress neemt af, geluksstofjes (endorfine) worden aangemaakt, meer groeihormonen, ontspanning, balans in het lichaam, immuunsysteem wordt sterker!

– dat een doel door “geld” soms gemakkelijker bereikt wordt. Het vooruitzicht heeft tot gevolg dat dopamine afgescheiden in je motivatiecentrum ((de kleine pinda) )~> erg veel zin!

– dat de hersenen plastisch zijn dus doe/onderneem nieuwe dingen, gevolg: nieuwe verbindingen betekent groei van de hersenen

– dat door herhaling het geheugenspoor sterker wordt (herhaal je niet: na 20 min. – 40%, na 1 mnd 80%)

– dat als je wilt slagen: hoge doelen stellen handig is, denk positief, visualiseer succes, …

– dat als je ergens niet op kan komen,het je niet kan herinneren is het goed om het los te laten! Gevolg: brein zoekt het op, na een poosje …  aha! (AHA-erlebnis)

– dat dingen die je goed onthoudt dingen zijn die zaken die je interesseren, je begrijpt, met jou te maken hebben, met je gevoel te maken hebben, antwoorden op door JOU gestelde vragen zijn, dingen zijn die JIJ weet toe te passen

– een goede nachtrust na hard studeren belangrijk is (de informatie wordt s nachts nog beter geordend, de hersenen doen hun werk voor jou!)

Info hersenonderzoek:
Meisjes zullen s ochtends voor een stevig ontbijt moeten gaan. Dit leidt tot hogere concentratie, meer zelfvertrouwen, hogere cijfers en minder kans op dik worden.
Jongens zullen een minder zwaar ontbijt moeten nuttigen. Ze zullen een beetje hongerig moeten blijven zodat hun geheugen en concentratie omhoog gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*