• Contact formulier

    Thanks!

    Bedankt!

    Required fields not completed correctly.

O & M : Meditaties

* (d,l,m,o) staat voor: docent, leerling, mentor en ouder

Meditatie oefeningen zijn onontbeerlijk in de tegenwoordige tijd. Ze geven de leerlingen de kans om dichter bij zichzelf te komen en te blijven. De school die op een of andere manier daar geen aandacht aan besteedt, zou beticht worden kunnen van “het onthouden van zorg”.

De volgende oefeningen zouden door de school bij de leerlingen in hun rugzak gedaan mogen, kunnen worden.

“PLEIN”: Wanneer je s ochtends bij school aankomt en nadat je je fiets hebt weggezet, doe je het volgende. Je ademt in door je neus (3 tellen), terwijl je naar de deur loopt, en ademt uit door je mond (5 tellen) terwijl je jezelf concentreert op de adem die door je mond naar buiten stroomt. Dit doe je  3x. Je bent dan heel dicht bij jezelf. Je hoort en ziet niets, je voelt alleen je adem. Een heerlijk, fijn gevoel!

“VUIST”: Voor een overhoring/repetitie/spreekbeurt waarop je jezelf natuurlijk goed hebt voorbereid, maar waar je op de één of andere manier onzeker gevoel over hebt, doe je het volgende: Ga goed, rechtop in je stoel zitten, je voeten hebben een goed contact (plat) met de vloer daarna leg je beide handen op je bovenbenen en voelt hoe ze daar liggen. Controleer je ademhaling (zie PLEIN). Dan maak je met één hand een vuist, een stevige vuist zodat je knokkels wit worden, hou nog even vast (5 à 10 seconden) en leg maar neer die hand en voel het verschil met de andere hand. De hand die aangespannen was, voelt heerlijk fris, energiek, lekker. Dat is een fijn gevoel om te beginnen. Je bent er klaar voor, klaar om te beginnen!

“TRAP”: Je wordt moe, een beetje duf van de uren, de lessen. Je gaat op weg naar het 6e of 7e uur. Je moet naar de 2de verdieping. Je loopt de trap op maar … op een speciale manier. Je bent helemaal bij jezelf: Je voelt je voeten de traptreden raken, de spieren in je benen spannen zich aan, je ademhaling gaat omhoog, ja, je bent helemaal in je lichaam, je bent bij jezelf, dicht bij je kern. Een lekker gevoel zoals je daar loopt.

“STOPLICHT”: Je gaat met fiets naar huis en komt bij een stoplicht aan dat net op rood springt. Ergernis? Dat kan! Handiger … een vluchtheuvel. Je telt hoelang dit stoplicht op rood staat. Nog beter! Je staat daar voor het stoplicht en voelt het stuur in je handen. Je voelt de voet die op de trapper staat. Nog gekker: Je ziet jezelf voor dit stoplicht staan, je voelt de fiets in je handen, je staat klaar om weg te gaan, je voelt en ziet jezelf staan. Dit gevoel is fijn, relaxed: geen spanning, geen ergernis,… gewoon jij in de wereld: een rustpunt.

Het voordeel van bovenstaande meditaties (voor de semi-christenen: concentratie oefeningen) is dat ze heel weinig tijd vergen en gedurende de hele dag gedaan kunnen worden.

* Er zijn christelijke scholen die zich verschuilen achter het “christen-zijn” om niets met meditaties van doen te willen hebben. Onzin, grote onzin. Deze lieden denken vanuit angst, vanuit hun verstand. Ze gaan voorbij aan het feit dat Jezus constant in het NU aanwezig was. Dat Jezus zich ook op bepaalde momenten terugtrok (in de woestijn) en dat de duivel dat verkeerd interpreteerde en daardoor geen schijn van kans had. Jezus was dan heel dicht bij zijn kern, bij zichzelf, bij zijn Vader en bij ons. Gelukkig zijn er op dit moment van schrijven al meerdere christelijke meditatiegroepen in Nederland. Er zijn steeds meer mensen die zich af en toe in het oog van de orkaan begeven, tot rust komen, vrede ervaren … en van daaruit de juiste beslissingen nemen. Succes ermee, het is je gegund!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*