• Contact formulier

    Thanks!

    Bedankt!

    Required fields not completed correctly.

O & M – Onthouden

* (d,l,m,o) staat voor: docent, leerling, mentor en ouder

Wanneer je goed kan onthouden is dat prettig voor je zelfvertrouwen en natuurlijk ook voor je motivatie.

De basis voor je geheugen blijft natuurlijk gezond eten, een goede nachtrust (zodat alles wat je meegemaakt hebt in de nacht geordend wordt), betrokkenheid (focus/passie) en …  het in balans-zijn.

Maar er zijn mogelijkheden om je geheugen te trainen. Ik denk daarbij aan strategieën en het trainen daarvan.

Ik ga van simpel naar zeer professioneel:

  1. Eerste letter methode:  Een van de simpelste methodes die we kennen en herkennen is het gebruik van de eerste letters. Het voorbeeld van het onthouden van de noordelijke eilanden: Texel,Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog, deze worden omgetoverd in TV-TAS.
  2. Plaatjes methode: Maak een tekening waar je alles in, op en aanhangt.
  3. Rijm methode: maak een rijmpje waar je alle begrippen in verwerkt hebt.
  4. Mindmap methode: maak je techniek van het mindmappen eigen (later meer).

 

  1. Verhaal methode: stel je moet een aantal boodschappen doen (woorden onthouden). Laten we als  voorbeeld de woorden: aap, zon, poort, appel, plank, kasteel, boom, schilderij, prinses, flaphoed, weg, fiets, water, eiland, koning, proberen te onthouden. Dit is lastig. Maar wanneer we een klein verhaal verzinnen wordt het een stuk eenvoudiger. Bijvoorbeeld:

 Ik pak de fiets, zet mijn flaphoed op en fiets over de weg naar het kasteel. Bij de poort staat een boom met daarin een aap die een appel eet. Ik ontmoet de koning die kijkt naar de prinses die bij ondergaande zon over de plank boven het water naar het eiland loopt.

Toch heeft onderzoek uitgewezen dat er zeer professionele methode is die alles te boven gaat. Een aanpak deels gebaseerd op oude wijsheid van de Grieken en modern wetenschappelijk onderzoek.

De oude wijsheid: In het verleden werd zowel bij de Grieken als bij de Romeinen gebruik gemaakt van de bekende plaatsen methode. Deze methode houdt in de de Griekse redenaars die redevoeringen van drie, vier uur hielden een methode nodig hadden om alles op een rijtje te houden.

Als oefening hielden ze in gedachten in elke kamer van de stoa een deel van hun verhaal. 

Dat betekent dat ze elk onderdeel van hun verhaal aan een kamer koppelde. Zo konden zij tijdens hun redevoering in gedachten naar een van die kamers gaan en daardoor konden ze hun verhaal gemakkelijker vertellen.

Nieuw wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je je emoties koppelt aan dat wat je wilt onthouden, de snelheid van opname en onthouden toeneemt. Dus maak een verbinding die zeer bijzonder is: met een sterke emotionele lading. Hoe gekker, hoe beter! Gebruik: alle zintuigen, zoveel mogelijk fantasie, jij bent het middelpunt, je bent bij alles betrokken en overdrijf (klein/groot, sex, warm/koud, vloeibaar, herhaling, cartoonachtig, smerig, dus: gekke associaties).

Hierbij enkele voorbeelden van de woorden die jij wil onthouden (bloemkool, panda en ventiel) bij woorden die jij opgeslagen had: bureau, computer en schilderij:

– bloemkool: je zit achter je bureau die tot 8 m hoog opgestapelde bloemkolen. Je ruikt de geur en voelt de stronken.

– panda: op je bureau staat een computer. Op het scherm verschijnt een enorme panda, hij wordt grote en groter, je ruikt zijn geur en hij breekt door het scherm heen, oei

– ventiel: op het schilderij van je vrouw verschijnt een pukkel, nee, .. een ventiel uit haar gezicht en nòg een en nog een, tientallen, te bizar voor woorden.

Als voorbeeld neem ik 30 voorwerpen (niet te klein en niet te veel dezelfde) uit mijn eigen omgeving. Ik begin in mijn slaapkamer, ga daarna naar de badkamer en kom via de gang in de woonkamer om tenslotte in de bijkeuken te eindigen.

De voorwerpen zijn: bed – stereoapparatuur – boxen – tv – spiegel – kledingkast – schilderij – poster – boekenkast – bureaublad – handdoekenkastje – douche – bad – toilet – wastafel – potloodtekening(gang) – garderobe kast – allesbrander – bank – vloerkleed – plant – computer – tv – tafel – vaatwasser – wasbak – ijskast – kattenbak – wasmachine – vrieskist.

Onthoud de volgende woorden (30 woorden / 2 minuten):

CHEF             KUST             JOJO             KAAS

VELG             SPEL              VAAS             PRO 

JONG             VOET            NAAD           WAND 

CAKE            POOL            BANK            PERS

VUUR            SAUS              NOGA           BAAS 

RUND            EEND             HALF             KLOK

BOEF             LENS             EIND              MEES 

LAST              ZOOM   

Voorbeelden:

  1. Wat doet die CHEF in mijn bed?
  2. Er hangt een VELG om mijn stereoapparatuur! Vreemd!
  3. Een uithangbord tussen mijn boxen met JONG
  4. Uit de tv komen allemaal CAKEs naar buiten. Bizar!
  5. Ik kijk in de spiegel help, ik zie VUUR!
  6. In mijn kast hoor ik een RUND loeien!
  7. Welke BOEF steelt het schilderij van mijn vrouw?
  8. Ik loop met een LAST, mijn zware rugzak door Barcelona.
  9. Oh, het zijn wel erg veel boeken (boekenkast)die hij KUST.
  10. Wat een moeilijk SPEL op mijn bureaublad
  11. Au,  mijn VOET zit tussen de deur van de  handdoeken kast!                     Enz. !

Onthouden: probeer nog maar eens met de volgende 30 woorden

VAST             GELD            FERM            TRUC 

ZIEK              BANK            NORM           ANTI 

MUTS            VERF             RUND            FEIT      

HUIS              GEIT              TULP             VEER 

LOGO            GANS             PEUL             VLAK

RAAM           ZALF             BRAK            ZEIL

LILA              TRAP             FAAM            PUIN

TAND             NAAM

Tot slot een waar gebeurd verhaal:
Ik heb vier kinderen. Na de Cito konden ze naar Mavo, Havo(2) en VWO. De jongste kon heel zwak onthouden en stelde tot ieders verbazing voor om een onthoudspel, het bekende “ik ga op reis en neem mee …”, rond de Kerst te spelen. Na korte tijd viel de eerste af (18 voorwerpen). Hij was nog in het spel. Toen de tweede (39 voorwerpen) en tenslotte de derde (43 voorwerpen).
Hij, de jongste, was de trotse winnaar. Voor de lol wilde hij nog even doorgaan met de afgevallen spelers. Hij kwam zonder fouten tot 59 voorwerpen. Niemand begreep toen hoe dat mogelijk was.

Later vertelde hij het me. Hij hing de voorwerpen met “gekke” emoties op aan de persoon die het voorwerp noemde.
Bijvoorbeeld:
Linker oor, op het hoofd, rechter oor, in de mond, op het oog, op de borst, enz.
Heel bijzonder! Uiteindelijk hebben de vier kids 2x HBO en 2x Universiteit gehaald waar ik bijzonder trots op ben.
Ze beschouwden school als HUN werk wat goed gedaan moest worden. Zij waren zich bewust van hun verantwoordelijkheid.

In “Het Geheime Boekje” dat in de zomer 2015 uitkomt zegt Trudeau terecht in het hoofdstukje “Het fundament van het leerproces” de WHY vindt altijd wel een “HOW” om het voor elkaar te krijgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*