• Contact formulier

    Thanks!

    Bedankt!

    Required fields not completed correctly.

O & M: Ritme

(l,m,o)  * (d,l,m,o) staat voor: docent, leerling,mentor en ouder

Ritme:

rust, reinheid en regelmaat. (l,m,o)

 

De rust die ieder mens van tijd tot tijd nodig heeft, zal er dienen te zijn. Ik denk daarbij aan de rust voor het slapen gaan: feedback op de dag, vooruitblik, fantaseren over de toekomst, … , de rust na het thuiskomen uit school: bijpraten, thee, fruit, even de hond …, de rust binnen de week: dit kan zijn op vrijdagavond, de zaterdag of de zondag, de rust in het hoofd tijdens het sporten: even niet aan school denken.

Kijk uit voor het sneeuwschuiverstype (* en **). Sluit de schoolzaken duidelijk af: voor het sporten, met vrienden weg, tijdens de vakanties, … .

(*) Het sneeuwschuiverstype  is het type mens dat  alles voor zich uit schuift. Best een vrolijk en onbezorgd type aan de buitenkant. Hij is joviaal en heeft meestal veel vrienden. Kan moeilijk nee verkopen. Het  probleem is echter dat hij tegen zichzelf ook moeilijk “nee” kan zeggen. Als hij iets uitleent, maakt hij geen duidelijke afspraken wanneer het terugkomt. Hij is daardoor ook niet duidelijk naar zichzelf toe. Hij raakt daardoor steeds verwijderd van zijn kern. Hij komt op een gegeven moment alleen nog maar op theevisite bij zichzelf, een uiterst kort bezoekje. Voelt zich niet meer bij zichzelf thuis. Hij bepaalt niet wat er gebeurt in deze wereld, de wereld (de mensen) bepaalt wat er met hem gebeurt. Hij is geworden tot een slaaf van de wereld (de mensen, de gebeurtenissen). Vervreemdt van zichzelf, helaas met grote gevolgen.

Plotselinge situaties (gebeurtenissen) bepalen zijn ritme en zijn keuzes. Hij wordt de ander, de wereld, … . Hij heeft geen gedachte, hij wordt een gedachte, een idee, … . Hij lijkt ook niet verantwoordelijk te zijn voor zijn keuzes. Het is het type dat wanneer hij ergens op aangesproken wordt, zegt: “Hij deed het toch ook”. (een kinderlijke, weinig bewuste levenshouding).
Hij lijkt meer en meer op een dromer, een slaapwandelaar, een zombie.

Door deze weinig bewuste manier van leven schuift hij verschillende zowel kleine als grote taken voor zich uit tot de hoeveelheid “problemen” zo groot wordt dat de persoon in kwestie het totaal niet meer overziet. Gevolg kan zijn: nog groter vluchtgedrag, ontkenning, mooi weer spelen, verlies aan motivatie en … mogelijk zichzelf verliezen dat kan leiden tot: roken, …, depressie …, drugs, … , zelfs tot zelfmoord).

De reinheid van geest is hierboven al enigszins aangetipt. Naast deze reinheid van geest is de reinheid van lichaam, het instrument waarmee we wereld verkennen, héél belangrijk. Het lichaam in goede conditie houden doen we, mijns inziens, door: voldoende lichaamsbeweging (naar school fietsen, sporten, buitenspelen, …), verantwoord eten (een goede maaltijd voor het naar school gaan (bruin brood), fruit, voldoende drinken(veel water!), verse groente, paprika, druiven, appel (voor het slapen gaan), …enz.

De regelmaat van het slapen loopt als een rode draad door ons leven. De slaaptijd is voor elk mens verschillend. Globaal ziet hij er voor een brugklasser als volgt uit:

winter: 8.30 – 10.00, zomer: 9.30 – 11.00

Normaal voor een gezond lichaam en een persoon die in balans is, is dat hij binnen 15 minuten inslaapt. De inhoud van dit kwartier kan zijn: terugblik, dankbaarheid plaatsen (contact universum, God, Jezus, dankbaar voor de vriendschap, het complimentje, de zon, …), nieuwe dag visualiseren, mooie momenten terughalen,

(m.u.v. bijzondere gebeurtenissen natuurlijk zoals: begrafenis, echtscheiding, feest, … , waarbij het inslapen een stuk lastiger is).

Kan je de slaap niet vatten dan zijn er natuurlijk de nodige trucs (maar het blijven trucs) zoals:

hulpbronnen voor nood: tot honderd tellen, terugtellen vanaf 200 met 8, … lezen, schrijven, jezelf overhoren, …

Soms kom je niet in slaap omdat te laat naar bed bent gegaan (niet geluisterd naar lichaam, over de slaap heen of te lang of te inspannend bezig geweest (spannende film/computerspelletje) of een rotgevoel hebt weggedrukt, … , te veel koffie, te lang tv gekeken.

Wanneer je dat merkt, benoem het, doorbreek het patroon en onderneem actie (doorbreek het patroon)!

Terugkijkend: “Laat het er zijn” (zonder oordeel)

Huiswerkritme: stappenplan na thuiskomst(discipline)

  1. a.     Naar je kamer, tas uitpakken, boeken voor de volgende dag klaarleggen (volgorde, tijd)
  2. b.     Terugblik d.m.v. agenda: “Was er nog een lastig “iets”?   Even terugkijken: “Snapte ik het?” Vertel! Leg uit!
  3. c.     Even relaxen: Wat eten, drinken, ontspannen (15 minuten), en dan aan het werk …
  4. d.     Voor je begint een doel stellen in tijd ( dat en dat heb ik af in … minuten: spel)
  5. e.     Korte pauze ( balletje trappen, hond uitlaten, broertje/zusje spelen, … )
  6. f.      Tweede ronde: zie d. verder
  7. g.     Tijd voor avondeten en tijd voor jezelf
  8. h.    Overhoren in de avond (of na het opstaan), natuurlijk niet vlak nadat je geleerd hebt.
  9. i.      Tas (s avonds) inpakken voor de volgende dag.

 

P.S. Voorwaarde is in de klas opletten, leren, luisteren, leren, … en tenslotte opdrachten goed noteren. Leren met heel je lichaam: luisteren, noteren / aant. (pen in de hand), navertellen / samenvatten, vragen stellen, uitleg aan anderen, …

(**) Voorbeeld verhaal over sneeuwschuiverstype (uit balans en zeker niet duidelijk … )

  1.  Dat zat er gelukkig voor vandaag weer op, dacht Jan en smeet zijn boekentas met een sierlijke boog in de hoek van zijn studeerkamer. Nu eerst een kop thee en dan naar judo. Even flitste het door hem heen, dat hij zijn proefwerk voor Frans nog moest leren. Hij had er niet veel aan gedaan, alleen vier dagen geleden wat woordjes overgekeken. “Het zal wel weer nachtwerk worden”, zuchtte hij, toen hij zijn sportspullen bij elkaar zocht.

De judoles was weer voorbij voordat hij het in de gaten had. Hij was lang bezig geweest met een paar heupworpen, die hij moest kennen voor dat hij op mocht om de oranje band te halen. Maar hij deed het graag. Want hij wilde tenslotte niet onderdoen voor zijn vriend Jaap.

Onder het avondeten begon de gedachte aan het proefwerk hem weer bezig te houden. Het leek hem erg veel en hij besloot zo snel mogelijk te beginnen. Maar nee hoor, zijn moeder hield hem net op tijd tegen. “Eerst de afwas, dat hebben we afgesproken”, zei ze. Zuchtend deed hij het. En omdat het al wat later werd, bleef hij ook even naar die spannende serie op tv kijken.

Eindelijk zat hij achter de boeken. Eerst maar Engels en wiskunde. Als het eenmaal tegenzit  blijf je aan de gang, concludeerde Jan, toen hij na een uur eindelijk met het werk klaar was. Driftig – en met de Engelse woordjes nog in zijn hoofd – zocht hij naar zijn aantekeningen. Plotseling bedacht hij zich, dat hij ze gisteren nog aan Tineke had uitgeleend. Hij vond haar wel aardig en daarom had hij het zich zonder te bedenken gedaan. Wat nu? Bellen leek de beste oplossing. Als ze er maar verder niets achter zocht, dan vond hij het best. Gelukkig was ze . thuis. Ja, ze was al klaar, ze ging nog even naar een vriendin, haar moeder zou de aantekeningen geven. Daaaag!

  Toen hij weer thuis kwam, had Jan er flink de pest in. Dat proefwerk zou de mist wel ingaan.         Hij zag  het gezicht van de leraar al weer voor zich bij het uitdelen van de repetities. De volgende keer moest hij het toch anders aanpakken. Hij moest er maar eens overdenken hoe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*