• Contact formulier

    Thanks!

    Bedankt!

    Required fields not completed correctly.

Opvoeding: basisdiciplines

Opvoeding: basisdisciplines 

Hieronder vind u een aantal basisdisciplines:

1. Het kind leert al een paar jaar na de geboorte spelenderwijs door “Playing in the World” steeds meer verantwoordelijkheid te nemen en het daarbij behorende bewustzijn over deze wereld en haar bewoners neemt daartoe toe. Dit is een natuurlijk proces waar we oog voor dienen te hebben zodat we dat proces met onze eigen, overigens goedbedoelde bedoelingen, niet torpederen.

2. Het principe van de “uitgestelde beloning” dient goed geïntegreerd te worden in het opvoedingsproces. Voor de mensen die twijfelen aan wat ik ermee bedoel: In een uitgebreid onderzoek (USA) is gebleken dat kinderen die niet direct beloond (willen) worden en daarmee om kunnen gaan, een veel evenwichtiger ontwikkeling doormaken. Tevens zijn ze later minder snel uit balans te brengen en bereiken in het leven gemiddeld een hogere status, een hoger niveau.

Het is een beetje te vergelijken met reageren: reactief versus proactief.

3. Het volgend element gaat over sport. Ik denk dat voor kinderen twee sporten in hun vroegste jeugd onontbeerlijk zijn. De twee sporten zijn zwemmen en judo.

Zwemmen lijkt me duidelijk met al het water om ons heen. In ieder geval één zwemdiploma is een “must”. En als het even kan met moeder of oma beginnen met zwemmen binnen drie maanden( indien natuurlijk baby-zwemmen in uw buurt tot de mogelijkheden behoort). Het kind(de baby) heeft het namelijk al van nature in zich om zich in het water als een vis te voelen (moederbuik). Zo is het voor de baby geen enkel probleem om onder water naar de moeder toe te zwemmen. Ook al vinden moeder en oma dat héél griezelig.

Judo is een ook een “must”. Dit is vanaf 5/6 jaar meestal mogelijk. Natuurlijk betekent dat in het eerste jaar meer spel/spelen dan judo. Wel is het handig om zeker 3 jaar op judo te blijven of t/m de oranje band. De reden daarvoor is dat ze dan hun lichaam redelijk hebben leren kennen, de disciplines er beginnen in te komen, de verantwoordelijkheid voor de ander zien en tenslotte het valbreken op redelijk niveau beheersen.

Daarna is het de keuze aan het kind in welke sport het zich verder wil bekwamen. Verder is het goed om in het gesprek de aspecten: team of individueel, relaxed of prestatiegericht, enz. t.a.v. de aspiraties en talenten van je kind mee te laten tellen. Ieder kind is tenslotte verschillend!

4. Tenslotte het spelenderwijs opgroeien tot zelfstandigheid t.a.v. de werkzaamheden in huis. Hierbij groeit ook de bewustwording/waardering voor de vader/moeder t.a.v. de werkzaamheden.

Ik ben van mening dat elk kind iets (“een kleinigheid”) doet in het gezin: boodschap, hond uitlaten, grasmaaien, … . Verder houdt hij zijn kamer bij.

Echter in de vakantie wordt er één dag uitgetrokken voor het grotere werk: de was doen, eten koken, stofzuigen, de toiletten/douche schoonmaken… .

De ouder voert in volle aandacht samen met het kind een karwei uit (best leuk). Een volgende vakantie een ander karwei. Na verloop van tijd kennen de kinderen de disciplines binnen deze taken.

Tot slot beheerst het kind alle taken redelijk en voert hij ze zelfstandig uit tijdens één dag in de vakanties (meestal zal hij zijn voorkeur uitspreken. Indien er meer kinderen zijn, is onderling wisselen op zich geen probleem).

Fijn voor de ouder, prettig voor het kind wanneer hij later op zichzelf gaat wonen. Weer is er een stukje bewustzijn en zelfstandigheid spelenderwijs aan ouder en kind toegevoegd.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*